Journalistiek
De beste beslissing is een goed geïnformeerde. Mensen hebben recht op betrouwbare informatie om onze democratie goed te laten functioneren. Die informatievoorziening is een publieke taak.
‘Als mensen zich niet veilig voelen, kiezen ze voor hun eigen hachje. Daarom is het de plicht van de samenleving die informatievoorziening te organiseren. Dat journalisten hun werk goed kunnen doen, is een voorwaarde voor een veilige samenleving. Zij hebben de taak de waarheid boven tafel te krijgen, de macht te controleren en de juiste informatie te delen.’
(Jeroen Smit)
Niets is vanzelfsprekend, dat we goed geïnformeerd worden zeker niet. Zijn veel publieke taken de afgelopen decennia geprivatiseerd, journalistiek is maar mondjesmaat een publieke verantwoordelijkheid geworden. Dat is eigenlijk vreemd, zeker met het toenemende belang ervan in een informatiesamenleving. Er is een publieke omroep, toch wordt nieuws vooral betaald door adverteerders en consumenten. En dat gaat steeds moeizamer.
Het is denk ik ook verwarrend en daar zijn veel mensen zich niet van bewust. ‘Nieuws’, ‘content’ en ‘media’ zijn containerbegrippen en het onderscheid met ‘journalistiek’ is van wezenlijk belang. Ik zet me graag in voor goede journalistiek omdat ik geloof dat we dan betere beslissingen nemen. Mensen worden dan minder geplaagd door kapitaal machtsmisbruik, pijnlijke misverstanden en beslissingen uit onwetendheid.
We hebben recht op onafhankelijke journalistiek en zeker dicht bij huis zorgt dat voor meer veiligheid, verbondenheid en welzijn. Daar zet ik me graag voor in.
De eerste internetkrant
Schrijven leerde ik in Groningen, waar ik begin jaren negentig ook meewerkte aan de eerste internetkrant. Journalistieke principes maakte ik me in de praktijk eigen, op de redactie van het Utrechts Nieuwsblad (1990-2007), waar ik debuteerde met een opinieartikel over 10 jaar Harmonisatiewet.
Zoals de hele samenleving is het vak voor veel journalisten complexer geworden. Je moet kunnen ondernemen en met steeds meer media en data kunnen werken, wat ik leerde met Rondom Voetbal. Onafhankelijkheid is zeldzaam en onderhandelen over opdrachten, redactieraden en statuten noodzakelijk. Dat leerde ik bij de FNV.
Rake woorden
Ik ben een flink aantal journalisten dankbaar dat ze hun kennis en kunde met mij delen. Dat begon met de onvolprezen Hans van Echtelt, die eigenlijk mijn school voor journalistiek was en me het kleine leerde waarderen. Daarna, om er een paar te noemen, fluisterden Robert van den Ham, Louis Engelman, Ad van Liempt en Peter Beekman me geregeld rake woorden in of gaven het inspirerende voorbeeld.
Dat doe ik op mijn beurt: met de NVJ zet ik me in voor de journalisten van vandaag, bij het NTI voor die van morgen.
Een greep uit mijn journalistieke activiteiten:
Wat kan ik als journalist voor jou betekenen? Bel 06 27062138 en vertel het me:
- Journalistieke producties: interviews, portretten, columns, achtergrondartikelen, nieuwsberichten, verslagen (vooruitblikken vind ik sterker)
- Branded content: creatieve mix van communicatieadvies en journalistieke vaardigheden die vaak veel effectiever is dan adverteren. Vooral klantverhalen, zoals van De Brokkensuper en landelijke campagnes zoals we maken voor Tele2, Marktlink en eHerkenning, zijn zeer succesvol. Laat je wel goed adviseren.
- Eindredactie: briefen en coachen (branded) contentmakers, redigeren, planning en control, basic opmaak (Indesign en diverse CMS’en)
- Hoofdredactie: crossmediale redactieformules, redactiestatuten, redactieraad, digitale transformatie, segmentatie in edities, inbedden redactie in organisatie, samenwerkingsverbanden