Podcast: De keten is rond

Voor De Ondernemer maakte ik mijn eerste podcast. Over een onderwerp dat mij na aan het hart ligt: verduurzaming. Met grote dank aan Robert van den Ham voor het vertrouwen en de mannen van New Business Radio, met name Ron Lemmens. Die mensen wil je aan wal als je in het diepe wordt gegooid. Wellicht wordt het een serie. De eerste gasten waren top en titel is alvast goed: De keten is rond. Oh, Emmo: die schoenen van Ine zijn wél mooi, en duurzaam.

Beluister de podcast op De Ondernemer, hét zakelijk platform van DPG Media

De circulaire economie komt er aan en steeds meer businessmodellen draaien erom. In deze eerste aflevering van ‘De keten is rond’ hoor je waarom en hoe het kansen biedt. De gasten, marketing director Ine Stultjens van Auping, Avantium-ondernemer Tom van Aken en boegbeeld van de chemie-sector Emmo Meijer, praten over de veranderende consument, technologie en partnerships in de keten.

Probleem: ‘perpetuum mobile’ bestaat niet

Kunnen we produceren zonder energie- enwaardeverlies? Biedt circulaire economie concurrentievoordeel en kansen voor ondernemers? Eldert Kuiken vroeg in de nieuwe podcastserie ‘De keten is rond’ marketing director Ine Stultjens van Auping, Avantium-ondernemer Tom van Aken en boegbeeld van de chemische sector Emmo Meijer naar de veranderende consument, de technologie en de partnerships in de keten.

,,Ik rust de wereld uit”, zegt Stultjens graag. ,,Omdat we producten maken die mensen echt goed laten slapen en dat doen op een verantwoorde manier.” Ze doelt op de Auping Evolve, het eerste volledig circulaire matras ter wereld. Een mooi, concreet voorbeeld van de circulaire economie die er al is.

Foto: Tom van Aken, Ine Stultjens en Emmo Meijer (met dank aan Imelda van der Helm).

Wat nog komen gaat, is de missie van Van Aken en Meijer van de topsector Chemie. Avantium is vooral bekend om het plastic dat ze volledig plantaardig maken, dat volledig gerecycled kan worden en waarmee ze ‘de verpakkingsmarkt volledig op z’n kop gaan zetten’. Met de topsector dragen ze bij aan het behalen van het grondstoffenakkoord: in 2050 volledig grondstof-c.q. klimaatneutraal zijn; ofwel volledig circulair.

De kracht van de consument

Maar de ‘perpetuum mobile’ bestaat niet. ,,Honderd procent is in termen van streven. Halen we tachtig tot negentig procent in 2050 dan juich ik, als ik er dan nog zou zijn.” Twee hoofdzaken moeten daarvoor veranderen, legt Meijer uit: ,,De fatale concurrentie met fossiele brandstoffen doorbreken en zorgen dat consumenten gaan kiezen voor circulaire producten.” Van Aken bevestigt nadat tal van praktische successen over tafel zijn gegaan: ,,Kijk goed naar die consument, die drijft de verandering. Gewoon doen, dan ga je de mogelijkheden wel zien”.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search