Ali B krijgt eerste exemplaar ‘Ondernemen met impact’

Een ondernemer ziet kansen, ook als technologie voor steeds snellere veranderingen zorgt, het klimaat schreeuwt om verduurzaming en mensen steeds ouder worden. Voorwaarde is wel dat je de enorme sociale en economische veranderingen herkent en op waarde schat. Met zijn vierde boek ‘Ondernemen met impact’ leert Arko van Brakel je goed te kijken. Om te beginnen Ali B, die vandaag op Big Improvement Day het eerste exemplaar in ontvangst neemt.

Het is de hoogste tijd eens wat zoemwoorden te duiden: disruptie en transformatie. Je hoort ze alom en overal lijken ze iets anders te betekenen. Om dezelfde taal te spreken, vragen we de betekenis die Arko van Brakel er aan geeft in zijn vierde boek ‘Ondernemen met impact’, waarvan we je graag het inkijkexemplaar (pdf) aanbieden.

Big Improvement Day

De succesvolle ondernemer heeft alle recht van spreken. Als 21-jarige student richtte hij samen met een vriend zijn eerste onderneming op, een reclamebureau, en vier jaar later EuroNet Internet: de eerste commerciële internetprovider van Nederland. Toch goed gezien. Tal van ondernemingen, waaronder trainingsinstituten De Baak en Semco Style Institute volgden, met diverse commissariaten en Raden van Advies. Van Brakel kijkt duidelijk verder dan de horizon, bleek toen we hem interviewden de dag voordat hij op Big Improvement Day het eerste exemplaar van zijn boek overhandigde aan Ali B.

BID2020 – Presentatie Ali B en Arko van Brakel: Ondernemen & Presenteren

Ali B

De rapper is niet voor niets uitverkoren. Na een ontmoeting tijdens de Big Improvement Day 2019, sloten Van Brakel en Ali B de handen ineen: Ali zou Van Brakel helpen een nog betere spreker te worden en Van Brakel zou Ali helpen beter en slimmer te ondernemen met zijn bedrijf Spec. Afgelopen jaar paste Van Brakel alle facetten uit ‘Ondernemen met impact’ toe op Ali’s bedrijf om zo niet alleen de bedrijfsvoering te verbeteren, maar ook een cultuurverandering te realiseren en Spec het leukste bedrijf van Nederland te maken.

“Een verandering die vele levens beïnvloedt en die je pas door hebt als het al lang is gebeurd”

Arko van Arkel, auteur van ‘Ondernemen met impact’

Disruptie

,,Disruptie betekent dat veranderingen zo snel gaan dat mensen nauwelijks tijd hebben zich eraan aan te passen. De boel op z’n kop. Een verandering die vele levens beïnvloedt en die je pas door hebt als het al lang is gebeurd. Waarna mensen zich opeens niet meer kunnen voorstellen hoe het was. Neem de mobiele telefoon, zo lang hebben we die nog niet. Neem de online winkels die de stenen onder druk zetten. Youtube dat de televisie overbodig maakt. Internet dat communiceren totaal verandert.”

Klantgedrag

,,Ondernemers kunnen disruptie herkennen in klantgedrag, op de werkvloer en op de arbeidsmarkt. Klanten die zich opeens van je afwenden. Niet omdat jij iets anders doet. Wel omdat hun verwachtingen, hun eisen en wensen, zijn veranderd. Dat geldt op alle fronten: assortiment, snelheid, service en klantvriendelijkheid. Sta jij als winkelier je de tandjes te werken, raak je toch je klanten kwijt omdat je met je glimlach nooit tegen de Coolblue’s op kunt.”

Transformatie

,,Transformatie is meer dan een transitie of organisatieverandering. Het is meer dan een procesverandering: het hele systeem en het gedrag veranderen, waarbij het oude moet worden losgelaten. Kijk naar de samenleving nu. Dan zie ik dat technologische ontwikkelingen exponentieel versnellen, de schreeuw om verduurzaming en – de belangrijkste wat mij betreft – vergrijzing. We zullen mensen langer gezond aan het werk moeten houden. Daar zijn we niet op voorbereid. Op de werkvloer verdwijnen banen en er komen andere bij. AI en robotisering zullen ervoor zorgen dat andere skills worden gevraagd. In Japan zie ik dat de robotisering veel verder is gevorderd. Niet alleen omdat het kan, maar vooral het moet: ze hebben niet genoeg mensen om hun personeelsbehoefte te vervullen!”

“We gebruiken onze rijkdom niet voor de toekomst van onze kinderen”

Arko van Arkel, auteur van ‘Ondernemen met impact’

Nog niet erg genoeg

,,Aan transformatie gaat een fase van onzekerheid vooraf, van disrupties. Dat hebben we niet in de hand, onze eigen ondernemende keuzes wél. We zijn niet met de toekomst bezig; kijken maar vier jaar vooruit. Dat is met deze snelle veranderingen niet genoeg. Kijk nou eens twintig jaar vooruit. Heb ik ook tegen Mark Rutte gezegd. We gebruiken onze rijkdom niet voor de toekomst van onze kinderen. We zijn alleen maar bezig te verdedigen wat we hebben. Maar goed, hij zal het ermee eens zijn, maar niet in een positie verkeren er iets aan te kunnen doen….”

Hypotheek

,,Daarmee bedoel ik dat allemaal te versnipperd is voor de benodigde systeem- en gedragsverandering. Met de huidige regelgeving en controledrang komen we niet verder en creëren we ons eigen verlies. Daarmee wordt de hypotheek die we op onze toekomst leggen alleen maar hoger. Waarom?”

“Kijk goed naar de vergrijzing en verduurzaming en benut de technologie om nieuwe business cases te bedenken”

ARKO VAN ARKEL, AUTEUR VAN ‘ONDERNEMEN MET IMPACT’

Ondernemende besluiten

,,Wat we nodig hebben zijn ondernemende besluiten. Het moet op de werkvloer gebeuren. Ondernemers zullen het moeten doen. Daarom dit boek. Kijk goed naar de vergrijzing en verduurzaming en benut de technologie om nieuwe business cases te bedenken. Benut de potentie van je mensen, met hen moet je het doen. Bij Infocaster.nl ben ik aandeelhouder en hebben we afgesproken dat de winst nooit sneller groeit dan de salarissen. Dat is op de lange én korte termijn beter voor iedereen, óók de aandeelhouders.”

Impact

,,Ondernemers kunnen, als organisatie en als persoon, vaak veel meer impact hebben dan ze zelf denken of zelfs voor mogelijk houden. Dat veel ondernemers duidelijk maken, dat is de impact die ik graag wil hebben. Weet voor wie je van betekenis wilt zijn en weet dat je met je talenten veel meer verschil kan maken dan je denkt. Toon leiderschap dat faciliteert in plaats van controleert en dat waarden over normen stelt. Benut de kwaliteiten van je mensen door de kracht van diversiteit en collectieve intelligentie. Dan kun je dingen voor elkaar krijgen die groter zijn dan je zelf. Dat is ondernemen met impact. Dat hebben we nodig. Daarom dit boek.”

Disruptie transformatie ondernemen impact arko brakel

Download pdf: Ondernemen met impact inkijk

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search