Bij de start van mijn tijd als hoofdredacteur van FNV Bondgenoten, maakten we een nieuwe, crossmediale  blad- en web-formule. De essentie stond in visie-op-grote-lijnen en kreeg steun van directie en bestuur. Kortweg: crossmediale conversatie: een productie heeft geen punt aan het einde maar een uitnodiging om in gesprek te gaan met bestuurders en ons, van de werkorganisatie. Daarom betrokken we zoveel  mogelijk collega’s bij de ontwikkeling en maakten het hen zo makkelijk mogelijk te reageren, onder meer in comments en socials; later ook bij FNV B Café, een debatserie o.l.v. Cees Grimbergen in De Burcht.

De blad- en webformule toegelicht

We goten de achterliggende visie en de uitleg van de pijlers en rubrieken in de rubrieken. Met onder meer Marjolein Doomen over de goede cover, Jacco Janssen (Senefelder Misset) over papier en inkt. Futuroloog Peter van der Wel over de netwerksamenleving, eindredacteur Peter Beekman en ik over vakbond 2.0 en bereiken, raken binden en activeren. Peter te Lintel Hekkert over nut en noodzaak van internet en Henk van der Kolk over internationale rol van de FNV, Renske Nagtegaal over FNV B TV Pien Heruts. Ook bijzonder: kosten besparend én meer kwaliteit, en we integreerden de kadereditie omgekeerd aan de achterkant. Kaderleden kregen bovendien extraatjes pop de website.